Jan Autengruber Itálie
Muzeum Antonína Sovy v Pacově
18. června - 11. září 2016
Koncept výstavy: Jan Jedlička, Vojtěch Lahoda
Autengruber byl malíř-cestovatel, který na prahu a v průběhu světové války realizoval svou „Grand tour“, onu nezbytnou „školící" a iniciační cestu do Itálie za zdroji evropské civilizace a malířské kultury, druh cesty, jež byla tak populární koncem 18. a po celé 19. století.
V Říme se malíř nechal v roce 1915 vyfotografovat ve svém bytě (ateliéru) a na balkoně s orientálním turbanem v exotickém plášti s cigaretou v ústech, jinde pak s šálkem typické arabské (nebo italské?) kávy. Stylizoval se tak do role poživačného a záhadného orientálního kuřáka „hašiše", kterého tak oslavoval již Baudelaire v Umělých rájích a s nímž orientální přestrojení mohlo být spojováno. Proč ovšem v Římě, v centru křesťanské kultury, se Autengruber představuje jako záhadný orientálec?
V předcházejícím roce podnikl svou dramatickou a bezesporu dobrodružnou cestu na jih Itálie, do Neapole, na Sicílii a do Taorminy, kde se arabský svět střetává s antikou, normanskými památkami a křesťanskou kulturou. Nejspíš právě tam mohl zažít pocit, který prožívali ti, pro něž se orientální pouť stala hledáním něčeho osobního, jako v případě Gustava Flauberta, který pátral v místech vzniku náboženství, duchovních vizí a klasického starověku po své „vlasti". Jednalo se o nalézání imaginárního orientalismu a antiky, které ani tak nespočívaly v přesných reáliích, ale ve „vizionářské alternativě", již mohl Autengruber (i Flaubert) nalézt na jihu a na východě, v případě našeho malíře na islámem a antikou prosycené Sicílii. Nebylo náhodné, že malířův zájem o antickou archeologii měl „přízvuk téměř vědecký". Sicílie pro něj znamenala „blízký Orient", podobně jako pro jiné Evropany španělská Andalusie. Byl to „evropský" Orient. Tam, jak uvedl Harry Levin, jsou vskutku božské barvy oproti šedým odstínům francouzské krajiny, tam jsou místa vzrušujících zážitků v kontrastu s každodenní nudou usedlého evropského života, tam je nekonečné tajemno na místě důvěrně známé skutečnosti. Jak taková „božská" barevnost, ale i skryté a nevyřčené drama slavných míst starověku (Paestum, Taormina, Pompeje) musela působit na středoevropského malíře!
Autengruber se ovšem neoddal pohádkovému snění o Orientu jako řada jeho vrstevníků vesměs expresionisticky orientovaných, jako například mnichovský malíř a pražský rodák Eugen von Kahler. Autengruber byl zemitější a konzervativnější: snění o Orientu se u něj neodehrávalo v orientálních námětech jeho obrazů, ale v rovině teatrálního převleku, gesta a hry „na" Orient v římském bytě. Do malby se tato představa promítla snad jen svěží barevností, prostorem sicilské krajiny a jižní stafáží palem. Možná že malíř shledal v krajině jižní Itálie a Sicílie představu Orientu jako „starého světa", do něhož se člověk, podle Edwarda Saida, vrací podobně jako do rajské zahrady nebo do ráje, aby zde vytvořil jeho novou verzi.
Vojtěch Lahoda
Plánek prohlídky
Fotografie
- Pohled do stálé expozice v Pacovském museu
- Pohled do stálé expozice v Pacovském museu (portréty)
- Pohled do stálé expozice v Pacovském museu (akty)