×

Ivana Lomová Zastavení v běžné chvíli

Dobří kráčejí vyrovnaným krokem. Ostatní, aniž o nich vědí, tančí kolem nich dobové tance. (Franz Kafka v překladu Rio Preisnera)


Světe div se! Děti se těší do školy a dospělí do práce. Byl by to ideál, kdyby to nebyla znouzecnost. Otřesem jsme snad nuceni přehodnotit  trochu svoje životy a zaposlouchat se do dechu planety. Nestali jsme se časem zrychlenými běžci do záhuby? K tomu už Jindřich Chalupecký: Píše se a tiskne se na světě dnes tak rychle, že nezbývá než být naschvál pomalý. Jen ubožáci se chlubí pracovním nasazením 24/7. Jeden takový, údajně v zájmu veřejného blaha a lepších zítřků, už prý ani nespí.

V téhle době malířka Ivana Lomová zachycuje pomalé, kteří se čas od času povalují v kavárnách, civí z okna nebo bloumají po ulicích a pozastavují se nad skutečným světem. Protože na tu chvíli nejsme jati tím, co je za obzorem, ale koukáme k obzoru a do sebe. „Fungující“ člověk není dost lidská bytost. Žije, až když se zastaví.

Obrazy Lomové jsou jako zastavení při cestě, kdy přicházíme k sobě. Na jejích plátnech se tak často děje v profánním prostoru každodennosti, když člověk nasazuje sluchátka anebo těká v mobilu, aby zahnal nudu. Zastavení na ulici, ve vlaku, na zastávce, v čekárně, nebo v kavárně. Ivana Lomová nabízí spásnou alternativu pro běžně utrácené chvíle – zůstat sám (se) sebou v tichu. V hlavě pak vytanou smotky pocitů, vzpomínky anebo přichází úleva z nicnemyšlení, díky němuž nás zase něco kloudného může napadnout.

Malířka vědomě nenavazuje na umělecké směry, žánry ani jejich předchůdce a řídí se intuicí. Ostatně nestudovala umění, ale architekturu, které se ovšem profesně nikdy nevěnovala. Maluje sice věcně, tedy realisticky, ale realita a fotografie jsou pro ni jenom skicou. Život, kterého se dotýká, není zoufalý, ani šťastný, je dobrodružstvím ve svobodném světě, ke kterému patří obojí, a ve kterém máme štěstí žít. Její obrazy tak nevzbuzují prudké emoce, ale potřebnou dávku nostalgie a melancholie. Civilní velikost pláten dokládá, že nabubřelost je jí cizí.

Ivana Lomová maluje v cyklech. Za posledních dvacet let jich vytvořila šestnáct. Ze série obrazů Samota, Cestující, Kavárny, Praha a Dětství jsem vybrala převážně ty liduprázdné. Se sympatií jsem sledovala autorčinu dlouholetou tendenci, lidí na plátně se zbavit úplně. Figury a jejich představitelné příběhy totiž odvádějí naši pozornost. Její obrazy bez živáčka nejsou mrtvé, spíš připomínkou, že v posledku jsme na světě sami a je snad lepší to přijmout, než zastírat.

Na obrazech z cyklu Praha rekonstruuje malířka svět svého dětství. Konkrétně je postižená vizualitou starých Střešovic, kde vyrůstala a stále žije. Na jednom z obrazů zachytila kostel sv. Norberta, na který léta koukala oknem ze školy. Postupně se zaměřila na detaily, pražská okna, dveře, schránky nebo fleky na zdi. Hledala nositele emocí a vzpomínek, přitom se zbavovala nánosů nevkusu a místům navracela jejich originální tvary. Ty nové už jsou podle ní povětšině bezduché, viz rozhovor s Ivanou Slavickou níže. I tam, kde už nejsou, namalovala oloupaná okna, omšelé zdi, orezlá vrata nebo popraskanou koženku na sedačkách. Nebude se to zdát půvabné každému, ale jen tomu, kdo má důvěrnější vztah ke skutečnosti a k jejím průvodním projevům jako je stárnutí. Svoje město si uchovala osobitě hezké. Zachytila ho s odstupem času a tím, který získala pobytem v cizině. Díky tomu vyvolává, podle našeho založení, od sentimentálně banálních až po zásadní vzpomínky.

Sžíváme se s místy, kde rosteme a stárneme. Sžívat se, znamená i vzájemně se měnit. Trvá to dlouho, takže většinou nepozorovaně. Obrazy Ivany Lomové jsou o to pochopitelnější, oč máme před očima svoje rutinně známější situace a místa. Jak nás ovlivňují a co o nás vypovídají tyhle novodobé kulisy, v nichž se, slovy Chalupeckého, odehrává každodenní, úděsné a slavné drama člověka? Proč působí ve srovnání s minulými věky čím dál umělejší a nevkusnější? Co ztělesní naši duchovní tradici, když i naše rodné domy ztratily duši?   

Od domů si chce malířka zase odpočinout. Děťátko v rodině ji přivedlo na další pozoruhodné téma. Ivana Lomová přitom nefantazíruje a je jí jasné, že naše vnoučata nečeká bůhvíjaká budoucnost. Ale ještě se může stát něco nečekaného, jako před 2020 lety.
Pavlína Bartoňová, prosinec 2020
 

 

Autory fotografií jsou Martin Polák a Marcel Rozhoň





Ivana Lomová

22. 11. 1959

Narodila se 22. listopadu 1959  v Praze. Vystudovala Fakultu architektury na Českém vysokém učení technickém v Praze (1978–1983), architektuře se však profesně nevěnovala. Léta se živila jako kreslířka a ilustrátorka. Ilustrovala přes 25 knih, hlavně pro děti (spolupracovala s nakladatelstvím Albatros). Se sestrou kreslila komiks Anča a Pepík na stopě a pak sama víc jak 4 roky Biblické příběhy do časopisu Mateřídouška. Věnovala se i kreslenému filmu a litografii. Začátkem 90. let nechala ilustrace a začala volně tvořit a malovat olejem. Žije a pracuje v Praze.

Samostatné výstavy - výběr

2020         Ve městě, centrum současného umění DOX, Praha, (kur. Milena Slavická)        

2019         Arte HD,  8gallery, Praha

2018         Zdi, 8gallery, Praha

                 Čekárna, Galerie Dolmen, Praha

2017         Ivana Lomová-obrazy, Lucie Lomová-komiks, Galerie Františka Drtikola, Příbram        

                 Noční bdění, (s Tomášem Smetanou), Galerie 4MAT, Tábor                   

2016         Všichni ti cestující, G4 art centrum galerie 4, Cheb

                 Nové obrazy, 8gallery, Praha

2015         Prázdno, Galerie Václava Špály, Praha, (kur. Ladislav Kesner)

                 Vlastivědné muzeum a galerie v České Lípě, (kur. Ladislav Kesner)

                 Obrazy z Ložnice, Galerie Villa Pellé, Praha, (kur. Marek Pokorný)

2013         Voliči, Galerie Vltavín, Praha

                 Galerie ve věži, Planá u Mariánských lázní

2012         Galerie U bílého jednorožce, Klatovy 

                 Cestující, Galerie Beseda, Ostrava
2011         Wortnerův dům, Alšova  jihočeská galerie, České Budějovice (kur. Hynek Rulíšek)

                 Kavárny, Galerie České pojišťovny, Praha

2010         Kočka a já, Galerie 5. patro, Praha

                 Sesterstvo, Galerie Fotografic, Praha

                 Slávia, Galerie Via Art, Praha
2008         Pták Ohnivák, Galerie České pojišťovny, Praha

2007         Ráj, Galerie Via Art, Praha

                 Ivana Lomová 2003-2006, Galerie umění Karlovy Vary - Letohrádek Ostrov       

                 Noc, Galerie Vltavín, Praha        

                 Východočeská galerie v Pardubicích

2005         Dokud nás smrt nerozdělí, Galerie České pojišťovny, Praha

2004         Štěstí, Galerie Via Art, Praha

                 Dítě Uvnitř, Moravská galerie, Atrium Pražákova paláce, Brno, (kur. Milena Slavická)

2002         Galerie Pintner, Frankfurt n /M, Německo

2001         Galerie Kampf, Basilej, Švýcarsko

2000         Pod Dekou, (s Erikou Bornovou), Galerie MXM, Praha, (kur. Martina Pachnmanová)

1999         Muži a Ženy, Galerie Václava Špály, Praha, (kur. Milena Slavická)

1998         Výlet do lesa, Galerie Litera, Praha

1997         Život je dobrý, Galerie Malá Špálovka, Praha, (kur. Milena Slavická)

1995         Galerie u Prstenu, Praha

1994         Galerie Fronta, Praha

 

Společné výstavy – výběr

2018         Trauma, Tíseň, Extáze, Prázdnota. Formule patosu 1900-2018, Západočeská galerie v Plzni (kur. Ladislav Kesner)

2017         Knap, Lomová, Puchová, Nová Galerie, Praha

2016         Tohle není poesie (Zhroucení citů), Litomyšl, zámek (kur. Martin Gerboc)

2014         Uvidět, prožít ... 4 pojetí figury, Oblastní galerie Vysočiny, Jihlava (kur. Jaroslav Grodl)

                 Rekonstrukce, Galerie Emila Filly, Ústí n. /Labem

                 Intimní Interakce, PLATO platforma pro současné umění, Ostrava Vítkovice (kur. Ladislav Kesner)

2011         Obrazy mysli, Mysl v obrazech, Moravská galerie v Brně a Deutches Hygiene-Museum Dresden (kur. Ladislav Kesner a Colleen M. Schmitz )

2010         Temná noc, jasná noc, měsíc a noc v českém výtvarném umění 19 .a 20. století, Wortnerův dům AJG, České Budějovice

2009          Čtrnáct S, DOX Centrum současného umění, Praha (kur. Milena Slavická)

2008          Autoportrét v českém umění 20. a 21. století, Alšova jihočeská galerie v Hluboké nad Vltavou (kur. Vlastimil Tetiva)

2006          Příští stanice Arkadia, Galerie moderního umění v Roudnici n. Labem Landschloss Pirna - Zuchendorf, Německo

2005          Imprese, Galerie  Rudolfinum, Praha (kur. Simona Vladíková)

2003          Současné  České umění, dialog umění Prahy a Rigy, Riga, Lotyšska

                  Mikulovské výtvarné symposium "dílna", výběr 94-02, České centrum, Vídeň, Rakousko

     Aqua Art, Galerie kritiků, Palác Adria, Praha (kur. Vlasta Čiháková-Noshiro)

2002          Vizionáři a vypravěči, Junge Tschechische Kunst -Teil 1: Malerei, Kulturabteilung Bayer, Leverkusen, Dortmagen, Německo (kur.Tomáš Pospiszyl)
                  Česká grafika - půlstoletí proměn moderní grafické tvorby, Galerie Mánes, Praha

2001          Memory, Comenius Museum, Naarden, Holandsko (kur. Radek Váňa)

     Pravděpodobná malba, České centrum, Berlín, Německo

2000          Melancholie, Moravská galerie, Brno

                  Pravděpodobná malba, Galerie Mánes, Praha

                  Dva konce století, České muzeum výtvarných umění, Dům U černé Matky Boží, Praha (kur. Jan Kříž)

    Periferic. 4., Iasi, Rumunsko (kur. Radek Váňa)

    Girls Show 2000, Artexpo, Bukurešť, Rumunsko (kur. Radek Váňa)

    Portrét roku 2000, Galerie Klatovy, Klenová

1997          Pražský hrad dětem, Císařská konírna Pražského hradu, Praha

1996          Česká litografie 90, Muzeum hlavního města Prahy
 

Ilustrace - výběr

1994 – 1998  Enid Blytonová : Záhady - 6 dílů detektivek pro děti, Albatros

1992 – 1995  Jan Černý: Biblické příběhy - komiksový seriál pro časopis Mateřídouška - 56 dílů

1992              Miep Diekmannová: Annejet má problémy - 3 díly, Ivo Železný, Praha

1989              Hlavní města Evropy, Albatros, Praha, edice OKO

                      Anča a Pepík na stopě (s Lucií Lomovou), Ilustrované sešity 133, Panorama, Praha

Bibliofilie

2005               Ladislav Klíma: Věčná Nemesis, nakladatelství Aulos
 

Animovaný film

1990               Večírek (10 min.), námět, scénář, výtvarník Ivana Lomová, režie Boris Baromykin,

                       Krátký film Praha

Rezidenční pobyty

2016               Tyrone Guthrie Centre at Annaghmakerrig, Irsko

2014               Tyrone Guthrie Centre at Annaghmakerrig, Irsko

2011                Borgo Finocchietto, Toskánsko, Itálie

2009                Cill Riallaig, Kerry, Irsko

2008                International workshop Slovenia open to Art, Sinji Vrh, Slovinsko

2007                Vermont studio center,Vermont, USA

2006                International Visual Art Colony, Avsenik, Slovinsko

2005                Casa Zina Lia, Elba, Itálie

2003                10. Ročník výtvarného symposia Dílna 03, Mikulov

2002                9. ročník výtvarného symposia Dílna 02, Mikulov (kurátorka)

2001                8. ročník výtvarného sympozia Dílna 01, Mikulov

 

Stipendia, ceny, granty / Prizes , Grants, Awards

2010                Celeste Prize - finalista, mezinárodní cena současného umění

2006                Nejkrásnější česká kniha roku 2005, Ladislav Klíma, Věčná Nemesis, nakladatelství Aulos

           Art Colony, Avsenik, Slovinsko

1995                Grafika roku 1994, Cena Středoevropské galerie a nakladatelství

 

Zastoupení ve sbírkách / Participation in collections

Alšova jihočeská galerie, České Budějovice

Galerie Klatovy, Klenová

Sbírka umění města Benešova

Sbírka současného moderního umění města Mikulova

Sorosovo centrum současného umění, Praha

Sbírka JUDr. Roberta Runtáka, Olomouc

Soukromé sbírky v České republice i v zahraničí

 

 

Výstavy

Vybraná díla

Další informace



    "Dobří kráčejí vyrovnaným krokem. Ostatní, aniž o nich vědí, tančí kolem nich dobové tance." Franz Kafka


    Světe div se! Děti se těší do školy a dospělí do práce. Byl by to ideál, kdyby to nebyla znouzecnost. Otřesem jsme snad nuceni přehodnotit trochu svoje životy a zaposlouchat se do dechu planety. Nestali jsme se časem zrychlenými běžci do záhuby? K tomu už Jindřich Chalupecký: Píše se a … více

    Z cyklu Samota
    dilo

    Nad městem, 2008

    Z cyklu Cestující
    dilo

    Start, 2011

    dilo

    Otto, 2011

    dilo

    John Doe, 2011

    dilo

    Graffiti, 2011

    dilo

    Ploty, 2010

    Z cyklu Praha
    dilo

    Libeňský most, 2013

    dilo

    Tramvajová zastávka v Libni, 2013

    dilo

    Prosecká, 2013

    dilo

    Holešovická tržnice, 2012

    dilo

    Janovského, 2014

    dilo

    Letná, 2012

    dilo

    Dům se zelenými kachlíky, 2019

    dilo

    Fasáda, 2018

    dilo

    Okno, 2017

    dilo

    Fasáda s akátem II, 2018

    dilo

    Fasáda s akátem I, 2018

    dilo

    Květináč, 2017

    dilo

    Žlutá zeď, 2019

    dilo

    Zeď se skříňkou, 2020

    dilo

    Modrá zeď, 2020

    dilo

    Nový svět, 2017

    dilo

    Žlutá fasáda, 2017

    dilo

    Cigáro III, 2019

    dilo

    Pohled do dvora, 2019

    dilo

    Čekárna, 2018

    dilo

    Čekárna II, 2018

    dilo

    Oddělení právnických osob, 2020

    dilo

    Úřad, 2019

    dilo

    Světlo za vraty, 2017

    dilo

    Pater Noster, 2017

    dilo

    Zápis, 2019

    dilo

    Taneční sál, 2018

    dilo

    Café St-Tropez, 2018

    Z cyklu Kavárny
    dilo

    Deštivý den, 2009

    Z cyklu Praha
    dilo

    Novotného lávka, 2012

    dilo

    Temný dům, 2020

    Z cyklu Samota
    dilo

    Tatínek, 2007

    Z cyklu Praha
    dilo

    Byty, 2020

    dilo

    Padesátá léta, 2018

    dilo

    Pivovar, 2013

    dilo

    Žluté dveře I, 2018

    dilo

    Žluté dveře II, 2019

    dilo

    Vchod I, 2017

    dilo

    Modrý dům, 2017

    dilo

    Ve Střešovičkách, 2017

    dilo

    Jarní hřbitov, 2016

    dilo

    Veleslavín, 2013

    dilo

    Pod Novým lesem, 2013

    dilo

    Vila, 2017

    dilo

    Norbertov, 2017

    Z cyklu Dětství
    dilo

    Vánoce, 2000

    dilo

    U okna, 2000

    Podrobné vyhledávání

    Podrobné vyhledávání a filtrace

    Datum vzniku
    Loading...

    Načítá se velký objem umění, prosím o chvíli strpení.

    Loading...
    Loading...