Josef Žáček Surrogate
Výstavou Anticorps (francouzsky Protilátka) malíř Josef Žáček upozornil na to, že se nám život ztrácí v náporu sériových událostí a prázdných frází.
Novou výstavou Surrogate (anglicky Náhražka) se rozvíjí předchozí téma soustředěním na lidské tělo, které se stává tak odcizené, že už jím sotva něco dokážeme procítit a vnímat. Tělo přitom ale není žádný separát člověka po vyvanutí duše. Není ani jen jakýsi stroj, jak zavedl do myšlení a vědy René Descartes. Daleko spíš se nám dnes tělo ukazuje jako „část duše, rozlišená pěti smysly, hlavními branami duše do tohoto věku.“ Psal před dvěma stoletími William Blake[1]. Co je to za náš věk, který branami duše pohrdá a snižuje tělo?
Podle současného filosofa a ekologa Davida Abrama souvisí naše omezenost vnímat svět právě s postupnou omezeností vnímat vlastní tělo. Na obrazech Josefa Žáčka je to až bolestně vidět. Nezachycuje lidské tělo jako tajuplný živý myslící a cítící organismus, jeho plátna připomínají spíš odosobněné snímky ultrazvuku, rentgenového záření; rozklad hmoty těla. Není na nich vidět jedinečný vnitřní svět zobrazovaných, ale jenom ten jaksi „objektivní“. Naše společnost pociťuje skutečný odpor k tělu.
Pod vlivem otřesných událostí posledních dní jsme vnímavější, snad i k vážným sdělením Josefa Žáčka.
Pavlína Bartoňová, březen 2022
[1] Blake William, Snoubení nebe a pekla, Dauphin 1994, překlad Otto F. Babler a Jaroslav Skalický.