Jan Jedlička Světlotisky, mezzotinty a pigmenty
Galerie U Betlémské kaple
2. prosince 2015 - 24. ledna 2016
Fotografické portréty krajiny – zejména z oblasti toskánské Maremmy – Jan Jedlička ostře vykresloval kamerou již v minulosti. Logickým vyústěním tohoto pojetí jsou jeho experimenty s technikou heliogravury. Díky jejím specifickým vlastnostem, například schopnosti jasně, ale měkce vykreslit kontrasty, tematizoval to, co jej stále nejvíce zajímá: intenzivní zpřítomnění země a její matérie v uměleckém díle.
Do velkoformátových heliogravur Jan Jedlička převedl fotografie z širšího okruhu cyklu Il Cerchio (Kruh). Zaznamenával v něm svou oblíbenou krajinu v různých ročních obdobích kamerou s pevným širokoúhlým korigovaným objektivem, umožňujícím umístit horizont vždy ve středu obrazu. Linie obzoru ploché krajiny Maremmy tak prochází všemi snímky cyklu ve stejném místě, v jedné nekonečné linii. Vysoké nebe je vyvažováno maximálně ostře vykreslenými detaily země, proměňující se s ročními obdobími, jejichž střídání vnímal Jan Jedlička velmi citlivě, neboť jeho návraty do Maremmy znamenaly vždy jen časově omezený pobyt, během kterého zůstaly jeho smysly citlivé na změny proběhlé v krajině, kterou před pár měsíci opustil.
Detailní kresba fotografií, díky které bylo docíleno především téměř hmatatelné přítomnosti krajiny, jejíž popředí jako by se rozkládalo přímo před špičkami bot pozorovatele, získala v heliogravurách zcela novou kvalitu.
V jeho případě je však naprosto mimořádné chápání matérie, jejímž prostřednictvím tuto emoci vyjadřuje. Není pro něj pouhým prostředkem nebo formou. Chápe ji jako esenci, jako podstatu, která zviditelňuje výraz materiálu, navrací kontaktu s místem jeho sensuální rozměr. Už krátce po svém odchodu do exilu v sedmdesátých letech na ostrově Elba nacházel v bývalých železných dolech křídy v mnoha barvách, které začal zpracovávat na pigmenty. Geologická dedukce jej přivedla k žílám železné rudy v oblasti jižní Toskány, do Follonicy, Massa Marittimy a do kopců v okolí Maremmy. Maremma se tak stala zdrojem surové matérie – kamenů i bláta, které rozšířily sbírku čítající přes dvě stě maremmských pigmentů.
Maremma je kraj mokřin, ve kterém se prostupují dva živly, země a voda, hybatelé přirozeného vznikání, zanikání a rozkladu. Jejich všudypřítomnost podtrhuje prostupnost časových rovin: prezentně bující život je naplněn budoucností s jejím nevyhnutelným zánikem. Prolínání budoucnosti s přítomností a minulostí bez existence jednoho lineárního směru, to je fenomén úzce spjatý s celým životem a tvorbou Jana Jedličky, nejen s okamžiky strávenými v toskánské Maremmě. Stejně jako dětství a mládí v Československu vstupuje do jeho realizací v exilu, tak také silné impulsy z Itálie nebo třeba Irska zintenzivňují prožitek návratu k místům svázaným s minulostí v Praze a okolí. Zvláštní vztah k matérii země si Jan Jedlička vypěstoval během let emigrace. Nebyl exulantem, který si odnáší do vyhnanství hrst rodné hlíny, emocionální sílu surové podstaty země naopak objevil během let mimo domovinu.
Exil zákonitě přináší rozchod s předchozím životem i tvorbou. Jan Jedlička je umělcem s mimořádným citem pro ukotvení vlastního díla v místě, na kterém se právě nachází. Proto u něj byl zlom, zapříčiněný změnou prostředí, ještě výraznější. Nesnažil se násilně navázat tam, kde doma přestal, pochopil, že nit byla přetržena. Trpělivě se seznamoval s odlišnou mentalitou, s jinou tradicí, uměním a teorií. Nechával dílu čas, aby přirozeně vyrostlo z nové půdy. Velkoformátové heliogravury maremmských krajin jsou toho dalším dokladem.
Marie Rakušanová