Michal Matzenauer Zenová semínka
Do ateliéru pod Nuselskými schody chodí skoro každý den; přes dvůr do domečku zrovna tak velkého, aby se vešel malířský stojan, šteláře na malby, gauč a stůl. Michal Matzenauer tam vede podivuhodný deník. V meditativním soustředění se chápe jádra zkušenosti toho kterého dne a pak ho zaznamenává tužkou, následně akrylem na plátno, sololit, nejčastěji však na papír, někdy ruční, nažloutlý, modrý nebo bílý v rolích, které pak uřízne podle toho, jak si kompozice žádá. Předkládané malby jsou si podobné jak jedna mořská vlna druhé - v pohybu souvznikání je každá jiná.
Michal Matzenauer je nutně ovlivněný způsobem hledání pravdy v místě, kde přišel na svět (když se v pražské nemocnici Na Františku narodil, rodiče ho pro jistotu nechali hned pokřtít). Nadto je mu ale blízký (zen)buddhismus, stejně jako kaligrafie arabských mistrů. Je si dobře vědom omezení, která máme, narodíme-li se do jiné kultury než té, která nás přitahuje, a do níž naše kořeny zasahují hodně zdaleka.
Jedna z možností jak jeho denní záznamy číst je hledání znaků a symbolů ukrytých v půvabných křivkách - postupem času čím dál tím osobitějšího - tajného písma. Zenová hůl, kříž nebo preclík. Elastický tvar připomínající postní preclík by mohl symbolizovat duchovní naplnění v modlitebním postoji raných křesťanů, nebo se jedná o linky lidského těla v posedu lotosového květu? Samotnému Michalu Matzenauerovi je podobný způsob výkladu vlastních maleb cizí. Nemaluje hádanky, ale takovost dne svého vnitřního moře.
Kdosi se zeptal: Co je nejvyšší učení? Mistr odpověděl: Žádné otázky, žádné odpovědi.
pb