Tomáš Smetana Přátelé
Portrétování je mi záminkou k vedení rozhovoru, k osobnímu sdílení (kreslím podle skutečnosti). Nejde mi o zachycení vnější podoby, proporce většinou nesení, jedno oko je moc dole, druhé nahoře, nos je krátký, jde mi o to co se dostane do portrétu jaksi mimochodem, pokud je správné vzájemné naladění, je vnitřní podoba, výraz.
Tomáš Smetana
Tomáš Smetana překonal zkraje 90. let vážnou krizi. Podařilo se mu znovu získat důvěru k životu a začal kreslit „jen“ to, co vidí. Používal přitom mikrotužku a rozměrné papíry, aby nemusel kreslení přerušovat ořezáváním tuhy ani se strachovat, že jeho putování po papíře brzy skončí. Oddal se přítomnému okamžiku, hodiny kreslil a přitom meditoval. Díky tomu se naučil dotahovat i praktické věci do konce. Při kreslení se dostával do jiné reality, do jiného časoprostoru a paradoxně se tak dotýkal skutečného života, ve kterém došel naplnění.
Vznikala zátiší a dlouhotrvající dosud neukončený cyklus portrétů Přátelé, který Vám nyní předkládáme a budeme ho průběžně doplňovat. K portrétovaným přidává Tomáš Smetana svoje charakteristiky a v textu popisuje situace v jakých je zachycoval. Podobá se to přidáváním atributů, které měly odedávna svůj význam podobně jako gesta a doplňovaly výrazy tváří. Cyklus Přátelé ukazuje lidi jak je vidí Tomáš, takže se portrétovaní v tomto vidění nemusí poznat a sobě líbit. Charakteristika portrétem neukazuje buď ošklivost nebo krásu ve smyslu zalíbení nebo odmítnutí. Charakteristika není hodnocení, ale přijetí osoby a jejího výrazu, který se portrétem zesiluje. Zesílením výrazu se malíř vyjadřuje a charakteristika postavy se ukazuje před divákem. Portrétovaní jsou přátelé, takže charakteristika je úplně upřímná.
Poznávání a přijetí sebe sama podmiňuje opravdová přátelství a lásku k bližnímu. V cyklu najdete i Tomášův autoportrét.
Tomáš nově začal dělat koláže. Xeroxy svých starších kreseb rozstříhá a dokresluje - navrací se k tomu co vědomě prožil a zasazuje to do nových souvislostí v rychlejším tempu než umožňují velkoformátové kresby mikrotužkou. Čím méně v poslední době sedí nad kresbami v atelieru, o to víc chodí po krajině jako poutník, kterého každá cesta přivádí domů.
Pavlína Bartoňová
foto: Martin Polák