koncept byl zrealizován jako Čáry po Praze v červnu – červenci a listopadu 1970
1) Vyberte v krajině vhodnou scenérii a ze vzdáleného místa ji vyfotografujte.
2) Získanou fotografii přikryjte průsvitným papírem a hledejte čáry, jež by korespondovaly se „souřadnicemi“ vybrané scenérie. Až se vám podaří čáry rozvrhnout, zakreslete je na fotografii tuší.
3) Odeberte se na vyfotografované místo a podle graficky doplněné fotografie vyznačte trasy čar v reálném terénu.
4) Po vyznačených trasách natáhněte široké pásy. Jednotlivé fáze tohoto záznamu čar v reálném terénu nechejte vyfotografovat z téhož místa jako prve.
5) Sestavte následující sadu fotografií: na prvním místě původní fotografie scenérie, na druhém místě tatáž fotografie graficky modifikovaná a na třetím až ikstém místě fotografie jednotlivých fází provádění grafické modifikace v reálném terénu.
(rukopis pravděpodobně z roku 1968)
Dalo by se říci, že jsem vlastně nikdy netvořil. Spíše jsem vybíral. Vybíral jsem situace a pochopitelně se v nich pohyboval. Toto pohybování se však nedá zaměnit za tvoření, pouze ze zvolených situací logicky vyplývalo. Je lhostejné, že mělo občas absurdní fasádu.
Původně jsem vybíral z městských situací, exteriérových i interiérových. Skoro vždy jsem ale vybíral z už existujících městských situací, jen málokdy jsem musel vybírat z neexistujících, tedy situace aranžovat. Ovšem ani v tomto případě jsem netvořil. Sice jsem situace aranžoval podle určitých idejí, ale tyto ideje jsem opět vybíral – z už existující sady idejí. A tu jsem měl k dispozici snad odjakživa. Jediným kriteriem při vybírání bylo náhlé zalíbení v určité ideji.
Eugen Brikcius
The concept was realized as Lines Around Prague in July–August and November 1970.
1) In the countryside choose the appropriate scene and photograph it from a distance.
2) Cover the photograph with transparent paper and look for the lines that would correspond to the “coordinates” of the chosen scene. When you have mapped out the lines, draw them on the photograph with India ink.
3) Go to the photographed location and, based on the graphically completed photograph, mark out the routes of the lines in the terrain.
4) After marking the routes, lay out wide strips. Have the individual phases of this photographed from the same spot as before.
5) Assemble the following set of photographs: in the first place, the original photograph of the scene, in the second place, the same graphically modified photograph, and from the 3rd to the final place, the photographs of the individual phases accompanied with their graphic modification.
(manuscript probably from around 1968)
Once could say that I never actually created. Instead I selected. I selected situations and of course moved within them. But this movement cannot be confused with creation; it only logically followed from the situation selected. Whether or not it assumed an absurd façade is unimportant.
Originally I selected from among city situations, both exterior and interior. But I almost always selected from already existing city situations; rarely did I choose something that didn’t exist and arranged the situation. Of course, not even in this case did I create. Yes, I arranged situations according to definite ideas, but these ideas I also selected from an extant set of ideas. And I’ve had this set at my disposal forever. The only criteria during the selection process was a sudden fondness for a certain idea.
Eugen Brikcius