V květnu 1967 organizuje Brikcius na Kampě (někdejším Boudníkově působišti) výtvarný happening Zátiší s rozestavěnými půllitry piva. „Odmysli si lidi a vidíš, jak je to krásně barevné, zlaté a třpytivé“ EB. Pijáckou hospodskou scenérii Brikcius transponuje do estetického prostředí vizuální feérie tak, že vyzve účastníky, aby zaplnili ulici půllitry s natočeným pivem a poklekli na chodníku čelem ke zdi. Pivní prostředí ulice zalité sluncem Brikciuse a posléze i ostatní účastníky pudí k pálení listů knih (není v nás snad zakořeněná dávná touha po zakázaném ovoci?) Produkci předčasně ukončila policie, která nařídila rozchod více než sta účastníků. Pro tentokrát bez soudní dohry.
Více se o tomto cvičení dozvíte v časopise Spektrum 2 v rozhovoru Magora s Brikciusem.
„Zatímco happeningy bližší divadlu směřují k evokace intenzívních prožitků a jsou drastičtější a brutálnější, protože za účelem vyvolání intenzívních pocitů (př. odporu) vstupuje do arzenálu prostředků i kamuflované násilí (na které účastníci reagují v polohách jak cítí a nestylizují se do jiných poloh). Jsou happeningy bližší výtvarnému umění daleko lyričtější, protože v nich jde spíše o estetické působení. Předměty jsou tu zbavovány svých původních funkcí a jsou jim dosazovány funkce jiné, neobvyklé (půllitr piva přechází např. v Zátiší ze své užitkové funkce do roviny estetického nazírání tvarů a barev), anebo se obnovují původní a zapomenuté funkce věcí (např. v Díkůvzdání se konzumní chléb stává dočasně rituálním předmětem, chápaným jako oběť, dar bohyni).“
Eugen Brikcius, Výtvarná práce 68, č. 15
In May 1967, Brikcius organized on Kampa Island (Boudník’s onetime place of operation) a happening entitled Still Life With Half Liters of Beer. “Think away the people, and you’ll see how beautiful, colorful, golden, and glittering it is” EB. Brikcius transforms the scenery of a drinking establishment into the aesthetic setting of a feérie and asks the participants to fill the street with half liters of beer and kneel on the sidewalk with their forehead toward the wall. The beer environment of the street bathed in sun spurred Brikcius, and then the other participants, to burn pages of books (is there not rooted within us an ancient longing for the forbidden fruit?) The police prematurely ended the production and ordered the dispersal of more than a hundred participants. This time without legal repercussions.
You can read more about this exercise in Magor’s conversation with Brikcius in the journal Spectrum 2.
“Whereas happenings closer to theater tend toward the evocation of intense experiences and are more drastic and brutal because — with the goal of evoking intense feelings (for example, defiance) — they become part of the arsenal of devices and disguised force (to which participants react as they feel it and do not pose into other positions). Happenings closer to graphic art are much more lyrical because the aesthetic effect is more important. Objects are deprived of their original function and acquire other, unusual functions (the half liter of beer in Still Life, for example, is transformed from its practical function to the level of the aesthetic viewing of shapes and colors), or they renew the original yet forgotten function of things (for example, in Thanksgiving the bread becomes a temporarily ritual object understood as a sacrifice or offering)”
Eugen Brikcius, Graphic Work 68, no. 15